S Milošom "Strongholdom" Dupaľom z originálnej kapely APRIL WEEPS som v kontakte už od okamihu, keď som si prečítal recenziu na ich debutový album a boli pre mňa jasnou voľbou aj čo sa týka zaradenia do zostavy Angelus Festu – podarilo sa na druhý pokus :-). S Milošom sme sa porozprávali o histórii kapely a najmä o novom albume „Cataclastic“, ktorý vychádza už o pár dní. A málokto vie, že Miloš nám aktuálne pomáha aj so štylistickými a gramatickými korekciami rozhovorov na našom webe – ďakujeme! :-)
Ako si sa dostal k metalovej hudbe a aké boli Tvoje prvé kroky na hudobnej scéne?
Keď tak nad tým uvažujem, tvrdá hudba mala v našej rodine odjakživa svoje čestné miesto. Začiatočný vplyv mali na mňa moji strýkovia. Pamätám si na tie dlhé cesty na východné Slovensko, kam sme za nimi chodievali v rámci dovolenky a rovnako si pamätám, že tam tieto heavy vecičky hrali pomerne často – IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, METALLICA, GUNS N' ROSES, RUNNING WILD a pod. Na domácej pôde prebral žezlo môj brat, vďaka ktorému to neboli len občasné hudobné výlety, ale keďže sme mali spoločnú detskú izbu, stala sa z toho nonstop kultúra, záľuba, ošiaľ. :-) No a potom to vyeskalovalo zhruba rovnako ako u ostatných terajších hudobníkov – založili sme kapelu a začali prenikať do sveta hudby aj inak ako len počúvaním. Čo sa týka druhej časti otázky, ak máš na mysli prvé kroky na hudobnej scéne tie, ktoré súviseli s obdobím po nahratí debutového albumu, tak tam si spomínam hlavne na veľkú úľavu, že sa to konečne po toľkých rokoch snahy udialo. Začali sme zasielať naše CD úplne všade, kam sme mohli, boli zverejnené prvé recenzie, ktoré dopadli priam skvele, začali sme organizovať koncerty, vďaka ktorým nás odvialo kade-tade, a tak nejak to pokračovalo až do dnešného dňa. :-)
Ako vznikla prvá zostava APRIL WEEDS a prečo došlo následne k zmene názvu na APRIL WEEPS? Kto mal v jej začiatkoch najväčší vplyv na hudobné smerovanie a zvuk kapely? Čo všetko bolo potrebné spraviť pre to, aby ste nahrali debutový album?
Prvá zostava kapely je spojená s jednou veľmi zásadnou zmenou v živote, kedy sme sa presťahovali z mojej rodnej Petržalky do Dunajskej Stredy. Mal som vtedy 12 rokov a z hľadiska sociálnych väzieb som musel začať od nuly. Našiel som si nových kamarátov a ako sme sa bližšie spoznávali, snažil som sa ich „nainfikovať“ metalom, čo sa vlastne v konečnom dôsledku, na rozdiel od môjho pôvodného pôsobiska, aj podarilo. :-) Každého som ale zásoboval iným typom metalu, jeden dostával doomiky/gotiku/bľaky, druhý melodeath, tretí zas skôr viking/pagan veci, ale všetci sa pritom z hudobného hľadiska vzájomne rešpektovali a zároveň žiadny z nich neohŕňal nos nad preferenciami toho druhého. Môžem povedať, že sme boli taká ozaj metalová rodinka, spomínam na toto obdobie veľmi rád. No a ako sme s bratom stále kupovali ďalšie a ďalšie kazety a požičiavali si ich medzi sebou, prišla s tým aj obrovská chuť hrať na nejaký nástroj. Pamätám si, že na začiatku sme všetci chceli byť gitaristi. :-) Časom sa to ale vykryštalizovalo, veľa sme debatovali na túto tému, postupne sme si každý osvojili myšlienku, že ten a ten bude hrať na ten a ten nástroj, a presne táto banda kamošov položila základy APRIL WEEDS. Keďže som mal v tom období veľa času, logicky som aj veľa skladal, takže klávesy mali odjakživa v tejto kapele veľa miesta a mne to nikdy nejak extra nevadilo. :-) V tejto zostave vzniklo aj v roku 2004 demo, po ktorom nasledovali také tie roky vzostupov a pádov, rozdielnych pohľadov na to, čo pre koho tá kapela znamená a pod. V roku 2010, v riadne zmenenej zostave, sme si dali za cieľ ísť s tou hudbou aj trošku ďalej, než len byť zatvorení v skúšobni a mať z času na čas koncert. Berúc do úvahy nové výzvy a rozhodnutie spraviť hrubú čiaru za predošlým obdobím, zmenili sme (hoci len veľmi kozmeticky) názov kapely na APRIL WEEPS. Malo to však aj jeden ďalší, a podľa mňa podstatný dôvod. Vtedajší názov sme si zvolili na základe albumu „Widow’s Weeds“ od nórskej TRISTANIE, ktorý sme „veľmi mohli“, čo vlastne platí do dnešného dňa. No ale kým význam tohto slova v staroangličtine predstavujú náreky, veľa ľudí si o nás myslelo, že sme uctievači zázračnej rastlinky, po užití ktorej niektorí raperi veľmi radi píšu svoje texty. :-) Ale ani po zmene názvu v 2010, kedy sa oficiálne datuje vznik APRIL WEEPS, neboli veci jednoduché, keďže ľudia odchádzali a prichádzali, a kapele stále chýbala tá správna vokálna zložka. V decembri 2011 ale začali veci naberať ten správny spád, do kapely prišli mimo iných aj Noro s Martou, a my sme tak mohli začať reálne makať na debutovom albume.
Aké najdôležitejšie udalosti sa v kapele udiali od vydania debutu „Outer Calm, Pain Within“ až po zverejnenie prvých skladieb nového albumu „Cataclastic“.
Za tie roky bolo toho viac, ale za najdôležitejšie považujem tieto:
-
APRIL WEEPS ako súčasť tribute albumov k PARADISE LOST a MY DYING BRIDE – pre mňa osobne splnený sen a zároveň aj veľká pocta, keďže tieto 2 kapely patria do mojej TOP 10.
-
Množstvo koncertov, ktoré sme „otvorili“ pre ďalších mojich obľúbencov – IN MOURNING, NOVEMBRE, SATURNUS, DRACONIAN, EPICA, z ktorých drvivá väčšina sa konala za našimi hranicami.
-
Viacnásobný priestor pre APRIL WEEPS v obrátenej pyramíde Slovenského rozhlasu u Metalosaura Rudiho Rusa – veľmi sa teším, že sme kapelou, ktorá mala možnosť zahrať si v rozhlasovom štúdiu, ako aj byť v priamom vysielaní, je to veľmi zaujímavá skúsenosť, ktorú podľa mňa nezažije každá kapela.
-
10 dní po sebe trvajúce turné za hranicami Slovenska, ktoré bolo obrovskou studňou skúseností a zistením, aké to je byť reálne s kapelou na cestách, a to nepretržite. Zábavy a radosti kopec.
-
Prebojovanie sa cez 33 slovenských kapiel do finále Wacken Metal Battle Slovakia a následné vystúpenie na Wackene.
-
Vyviaznutie z 2 roky trvajúceho pandemického obdobia koronakrízy bez vážnejších problémov. Toto považujem za veľký úspech, keďže sme nemali moc kde načerpať energiu, ktorá by nás poháňala. Áno, bola tu síce prítomnosť nahrávania nášho nového albumu, ale to bolo veľakrát pozastavené kvôli opatreniam, príp. ochoreniam. Nekoncertovali sme, na skúškach sme sa stretávali vždy v obmedzenom počte alebo vôbec, a až teraz, keď sa spätne obzriem za týmto obdobím, príde mi priam neuveriteľné, že čoskoro vydávame nový album. A úplne super je aj to, že sme celé toto obdobie ustáli bez personálnych zmien. Predsa len, je nás 7 ľudí, je to občas zložité zladiť sa, či už z hľadiska organizačného alebo preferenčného.
-
Spolupráca so švédskou producentskou jednotkou Jensom Bogrenom z Fascination Street Studios.
Povedz nám, prosím, ešte pár slov o ceste a vystúpení na Wackene. Máš pocit, že Vám pootvorilo dvere do Európy?
Pokúsim sa byť stručný, tie momenty rezonujú v pamäti stále a je to téma, ktorá by mohla byť brožúrkou... :-D Tu musím vyzdvihnúť 2 ľudí – prvým je gitarista Majo, ktorý podal úplne, že nadľudský výkon ako šofér celej posádky a vďaka ktorému sme sa bezpečne dostali na Wacken a aj naspäť domov. Ako bonus k tomu celému cestou tam šoféroval v noci, chceli sme sa totiž vyhnúť kolónam cez deň, ktoré sú príznačné pre túto lokalitu a hlavne chceli sme tam byť skôr, aby sme sa zoznámili s prostredím. Cesta trvala približne 14 hodín, ktoré Majo zvládol „ľavou zadnou“ s niekoľkými prestávkami na osvieženie sa. Tou druhou osobou je Rudi, sprevádzajúc nás počas celého tripu svojimi „frkami“ a hlavne príbehmi z Wacken Metal Battle stage, ktoré nás dostávali do kolien. Pri jeho opise niektorých kapiel sme si rýchlo osvojili jeho slovíčka „načo“, príp. „úplne zbytočné“. :-) Samotný deň vystúpenia a vystúpenie ako také sa niesli (aspoň teda z môjho pohľadu) v takej zvláštnej kombinácii nervozity a nadšenia. Nič také som dovtedy nezažil. Veľmi som sa bál, že zlyhá technika a že sa proste niečo pokazí, čo my ako kapela nebudeme vedieť ovplyvniť, no ale našťastie nič také sa nestalo. Boli sme úplne prvou kapelou, ktorá svojím setom otvorila celý jubilejný ročník, čo na jednej strane možno vyznie ako veľké mínus, no malo to obrovskú výhodu v tom, že sme boli vpustení na stage skôr, čiže sme sa mohli relatívne v kľude pripraviť. Bol to jednoznačne náš najväčší koncert pred najpočetnejším publikom, pred akým sme mali možnosť hrať a všetok servis okolo bol neskutočný. Skúsenosť to bola ohromná a cítili sme sa fakt ako veľká kapela. :-) Mať pridelenú šarmantnú kapelnú šoférku s obrovskou dodávkou, ktorá Vás vyzdvihne z Vášho VIP campu pred stage a na Vami dohodnutý čas po koncerte naspäť, to bežný kapelník veru nezažíva každý deň. Tých príkladov je samozrejme veľké množstvo, no tento mi prišiel na um ako prvý, hehe. Hoci sme dali do príprav a do nášho setu maximum, čo sme vedeli, nepodarilo sa presvedčiť porotcov natoľko, aby sme obhájili niektorú z ocenených priečok. Hovoriť o pootvorení dvier do Európy nemožno, skôr by som povedal, že nám pribudlo zopár skalných fanúšikov, ďalej nás to stmelilo v rámci kapelného kolektívu, naučilo stáť pevnejšie nohami na zemi v rámci očakávaní a poodhalilo tie krásne veci muzicírovania v prípade, že by sa kapela stala znám(ejš)ou. :-)
Poďme už k novému albumu – „Cataclastic“ je koncepčným dielom, ktoré v hudobno-vizuálnej forme spája geologický a psychologický svet. Kto je autorom tohto konceptu a o čom presne pojednáva?
Z nevýhod, ktoré so sebou prináša 7-členná zostava, sa snažíme samozrejme vytrieskať výhody. Jednou z nich je, že v kapele má každý člen niečo na starosti, svoj piesoček, v rámci ktorého vie tvoriť najlepšie z ostatných. S týmto konceptom prišla spevácka zložka Marta a Noro a sústredilo sa najprv na tú psychologickú stránku albumu. Dielo je o životnom príbehu jedinca narodeného do modernej spoločnosti, pre ktorú je príznačný zhon, neustále kladenie si vyšších cieľov, ktoré tlačia jeho vlastné potreby do úzadia. Tento príbeh je rozdelený do 8 skladieb, ktoré pokrývajú všetky fázy života, ktorými jedinec prechádza – narodenie, detstvo, puberta, hľadanie sa, práca, podriadenie sa, strata seba samého, až nakoniec zneživenie. Ruka v ruke s touto psychologickou stránkou (predstavujúca samotnú hudbu a texty) ide stránka geologická, ktorej autorom je basák Tomáš. Tomáš sa živí ako geológ a svojimi poznatkami veľmi šikovne dokázal aplikovať svet hornín do jednotlivých fáz života jedinca. Tak vznikol aj názov albumu – katakláza – prejav deformácie horniny spôsobenej napätím v dôsledku rastu fraktúr, ktorej proces dôverne kopíruje spomínané fázy života jednotlivca. Je to veľmi fascinujúce, koľko toho máme spoločného s (neživou) prírodou. Tomáš zároveň v rámci svojho pracovného pôsobenia poskytol znázornenie jednotlivých fáz cez mikroskopické snímky, čím sme získali hrubú grafickú podobu albumu a jednotlivých skladieb, a v spolupráci s Martou pomenoval jednotlivé skladby. No a všetko to krásne grafické spracovanie albumu a vecí okolo má na starosti gitarista Matúš.
Ako prebiehal kompozičný proces? Ste v tejto oblasti „demokratická kapela“ alebo sa viac blížite k „diktatúre“? Vznikli najskôr texty a potom hudba alebo naopak?
Haha, no ja som bol vždy toho názoru, že v kapele má mať každý člen niečo „svoje“, zatiaľ to tak u nás aj funguje, veď aj vďaka tomu je tá naša hudba taká rôznorodá. Predchádzajúcou vetou som vlastne načrtol, že fungujeme na princípe demokracie a veci sa prispôsobujú väčšine. Nastavením vyššie spomínaného konceptu sme si ale trošku na seba ušili búdu, keďže sme sa museli držať jasných mantinelov. Hoci to bolo miestami frustrujúce, vnímam to teraz pozitívne, lebo nás to veľa naučilo. Keďže Marta mala jasnú predstavu, aká hudobná nálada má panovať v jednotlivých pesničkách, bola aj hlavným rozhodcom. Alebo skôr katom. :-) Jednotlivé pesničky vznikali najprv hudobne a potom sa k nim dorobili texty. Pamätám si, že sme skladali veci, o ktorých sme si mysleli, že „áno, áno, toto je ono, toto je presne to, čo tam má byť“, no a potom došla Marta so slovami, že „chalani, hráte úplne niečo iné, ako je v zadaní“. :-) Ale akože nevadí, máme aspoň v zálohe nápady, ktoré sa môžu využiť v budúcej tvorbe. Možno. :-)
Fotografie:
01 - © Niwy Kováčová (Niwyiben)
02 - © Niwy Kováčová (Niwyiben)
03 - vlastný archív
04 - © Alena Červeňanská (Valhalla.sk)
Kam sa podľa Teba posunula kapela po hudobnej stránke? Kde ste čerpali inšpiráciu a nápady? Ja vnímam v novej tvorbe výraznejšie prvky post-metalu a v rámci skladieb viac zmien v dynamike/atmosfére v porovnaní s minulými albumami...
Potešil si ma, lebo Tvoje postrehy sú úplne presne tam, kam sme chceli nášho poslucháča dostať. V tejto sfére je zas výraznou osobou gitarista Majo, ktorý posilnil kapelu v čase, kedy už bola majorita skladieb ku „Comma“ (druhý album – pozn. autora) hotová a jeho vklad ešte nebol na predchádzajúcom albume až taký citeľný. Na „Cataclastic“ sa to ale už prejavuje vo veľkej miere, doniesol na album kopu nápadov, na ktoré sme potom každý vrstvili to svoje. Majo má hudobnú teóriu v malíčku, vie pracovať s náladami, stupnicami a moduláciami tak, aby sa dostavil želaný efekt. A toto bolo presne to, čo sa žiadalo od nami vytvoreného konceptu – veľa zmien v dynamike, prvky, ktoré doteraz v našej hudbe neboli a ešte viac atmosferickejších momentov ako predtým. Inšpiráciou nám boli klasicky naše uponáhľané a tragické životy...
Ako by v Tvojom podaní vyzeralo prvých 5 viet recenzie na album „Cataclastic“? :-)
Tento. Album. Jednoducho. Musíte. Mať!
Album vychádza 3.6. Aké ďalšie aktivity máte v pláne po jeho vydaní (koncerty, festivaly, videoklipy, promo aktivity...)?
Pri tejto otázke som ostal trošku smutný, lebo ešte 2 mesiace dozadu to bolo tak, že po Angelus Feste nás čakajú 2 krásne festivaly a ešte jeden veľký koncert, avšak osud to zariadil inak a všetky 3 eventy padli. Momentálne dávame dokopy jesenný klubový program, v rámci ktorého sa objavíme v niekoľkých slovenských a českých mestách a ktorý začína vyzerať veľmi sľubne! Silno dúfam, že po lete nás nečakajú opäť pandemické obmedzenia, bola by to veľká škoda. Čo sa videí týka, aj na tomto poli sa niečo rysuje, zatiaľ je to však iba v myšlienkovej rovine, no určite môžem už teraz povedať, že to nebude klasický videoklip, kde kapela skáče a hádže drsné pózy – od toho tu máme koncerty. :-) Uvidíme aká bude situácia po vydaní albumu – keďže si všetky aktivity okolo neho robíme vo vlastnej réžii, je to časovo veľmi náročné popri tom bežnom živote, a tak si vzhľadom k tým „padnutým“ eventom pred začiatkom klubovej sezóny možno doprajeme aj trošku oddychu. :-)
Ako vyzerá Tvoja príprava na koncert? Máš nejaké rituály?
Občas ma prekvapí z čítania rozhovorov, že čo za rituály majú hudobníci pred vystúpením, mám to ale úplne inak. Nemám žiadnu prípravu a jediné, čím sa pred koncertom zaoberám, je stresovanie nad potenciálnym zlyhaním techniky, ktoré nám zabezpečí úplne zlý, zlý zvuk. :-D Nezabudnem na naše vystúpenie na festivale Apocalyptic Form of Death v roku 2014, kedy mi pri rozkladaní synťáku tesne pred zvukovou skúškou „odišiel“ dotykový display, cez ktorý prepínam efekty. Našťastie mala Marta so sebou fén - asi povinná výbava speváčky :-), ktorého horúci vzduch po pár minútach display spojazdnil. Odvtedy je fén povinnou výbavou nielen speváčky, ale aj klávesáka. :-)
Mám pocit, že si vcelku dávate záležať na pódiovom prejave a koncertnej „choreografii“ – kto má v kapele túto oblasť na starosti?
Táto časť muzicírovania je rovnako dôležitá ako každá iná a stále existuje veľa kapiel, ktorých členovia vyzerajú na pódiu ako soľné stĺpy (pozdravujem Paliho Hudeca a Ivana Džugana). Áno, na choreografiu sme začali dbať, a to ešte dávno, dávno pred vystúpením na Wackene. Pozerali sme si na YouTube videá z klubov, ktoré zachytili naši fans na telefónoch a veru, neboli sme s tým veľmi spokojní. Postupne sme sa však snažili chyby eliminovať, ale príprava na Wacken bola zas vyslovene cielená, tam sme strávili 2 celé poobedia v kulturáku, aby sme set vypilovali podľa našich predstáv. Pódiový prejav je aj ďalšia z vecí, ktorú vieme ako 7-členná kapela využiť vo svoj prospech. Máme v pesničkách množstvo rytmických momentov, no a keď 7 ľudí začne hopkať spoločne do rytmu, dokáže to veľakrát strhnúť aj toho najväčšieho stojaceho „flegmoša“. :-) Neradno podceňovať túto vec, lebo človek nikdy nevie, kto sa príde naňho pozrieť, a keď odchádza spokojný, môže sa o to podeliť so svojím najbližším okolím. Navyše celé to naše wackenovské šialenstvo odštartoval koncert, na ktorom bolo tuším 7 návštevníkov, z toho len 4 platiaci, takže nie je o čom. Keď tak nad tým premýšľam, organizačne táto časť nepatrí u nás nikomu, je ale pravda, že najčastejšie Noro zvykáva apelovať, aby sme pri cvičení setu k novým skladbám nezabúdali aj na túto stránku.
S hraním v metalovej kapele máš už takmer 20-ročné skúsenosti, aké by boli Tvoje 3 dobré rady pre začínajúcich hudobníkov?
Človeče, som sa pozrel na to číslo a až sa mi hlava zakrútila. :-) Aj keď to je teda úctyhodné číslo, akosi sa necítim na to, aby som dával rady... Ale ak to teda má byť, boli by to tieto:
-
Hranie v kapele je vzťah ako každý iný, takže pokiaľ v ňom viazne komunikácia, je odsúdený na zánik. Každý vzniknutý problém sa dá komunikáciou vyriešiť a pokiaľ je vôľa, určite je možné nájsť kompromis a pokračovať ďalej.
-
Je potrebné mať zdravé, nie prehnané sebavedomie, stáť pevne nohami na zemi, nemať vysoké očakávania (pokiaľ možno, tak žiadne) a hlavne si nemyslieť, že sa z kapely okolie a média poserú.
-
Prijať fakt, že hranie bude stáť veľa peňazí a zaberie veľa času, častokrát na úkor blízkeho okolia.
Aká slovenská kapela Ťa v poslednej dobe zaujala a odporučil by si nám ju pozvať na budúci ročník Angelus Festu?
Z rozhovorov pre Angelus Fest, ktoré som mal možnosť si prečítať, už podľa mňa máte +/- jasné, koho zavolať na ďalší ročník a ja sa vlastne len pripojím k menám, ktoré už odzneli, takže za mňa by to boli určite GLOOM a DEPRESY. Ale aby to neboli len kapely, ktoré už boli spomenuté v iných rozhovoroch, myslím si, že pekným žánrovým spestrením festivalu by mohli byť CEREMONY OF SILENCE, VORTEX UNIT alebo PEORTH, ktorí sú síce podľa posledných informácií momentálne bez speváka, pevne však verím, že to je len otázka času, kedy budú opäť v plnej sile. No a v neposlednom rade stoja za to ešte východniari ALL THE FURY a ETTERNA.
Na čo sa môžu tešiť fanúšikovia, ktorí sa prídu pozrieť na Vaše vystúpenie na Angelus Feste 11.6.2022?
Ako už bolo spomenuté v našej nedávno zverejnenej videopozvánke, naše vystúpenie bude špeciálne hneď z dvoch dôvodov – prvým je, že vystúpime prvýkrát po takmer 2 a pol roku a druhým bude náš setlist, počas ktorého odohráme náš nový albumu v celej jeho dĺžke. Už sa na koncert a na všetkých veľmi tešíme!!!
Ďakujem za rozhovor.
Rozhovor pripravil: Vlado Lauko